Humans of CKA: Oene Klumper

Oene Klumper (46) van Het is Tijd voor Helderheid is sinds 2,5 jaar lid van CKA. Wie is hij en wat spookt hij zoal uit op communicatiegebied?

Van socioloog tot communicado

“Als net afgestudeerd socioloog wilde ik natuurlijk dolgraag de publieke zaak dienen en kwam ik in Den Haag terecht bij het kenniscentrum Grote Stedenbeleid. Daar moest ik bestuurders en ambtenaren van een stad als Breda of Dordrecht laten kennismaken met succesvol beleid in – ik noem maar wat – Deventer. Gaandeweg hield ik me steeds minder bezig met de inhoud en steeds meer met het verhaal van anderen aantrekkelijk presenteren. Het begon mij langzaam te dagen dat daar meer mijn kracht ligt, dus een paar jaar later belandde ik bij een communicatiebureau in Amsterdam.”

Van copy naar strategie

“Sinds 2010 werk ik voor mijzelf, eerst puur als copywriter. Maar omdat ik vragen stellen, uitdagen en doordenken het leukste vind om te doen, ben ik me steeds meer gaan richten op het merkverhaal en strategie. Samen met de klant bepalen welk verhaal je het beste kunt vertellen en hoe je merk er dan moet uitzien, is voor mij een heerlijke puzzel. En het schrijven van de eerste copy voor zo’n nieuw merk vind ik nog steeds fantastisch om te doen.”

De Kleine Campus

“Inmiddels ben ik, zoals wel meer Randstedelingen, neergestreken in Arnhem. De stad heeft een lekker creatieve vibe en is natuurlijk briljant gelegen in het groen. Hier op De Kleine Campus deel ik een kantoor met Jurjen Hoogland, art director van gulden bodem. Ik ken hem nog van de basisschool die onze hippie-ouders hadden opgericht. Onze vaders werkten vroeger trouwens ook veel samen.”

Mannen in busjes

Oene en Jurjen vullen elkaar goed aan in kennis en kunde: “Onlangs werden we benaderd door twee ondernemers met een splinternieuw kasteninbouwsysteem, bedoeld voor de inrichting van autobusjes: Tom-Lock. Super leuke opdracht, omdat er wel meer van dat soort systemen in de markt zijn. We doken in het leven van de mannen, monteurs en techneuten die in die busjes rondrijden. Zo vonden we in een aantal gesprekken en sessies een heel interessante positionering. Dat staat nu op papier in de stijgers. Nu gaan Jurjen en ik aan de slag met logo, pay-off, copy, fotografie en een website. Het wordt echt een heel cool merk.”

Meer dan 20% omzetstijging door rebranding

“Onze eerste klus samen was Dipam, een fabriekje dat kaarsen maakt van pure bijenwas. Dipam is een op antroposofische leest geschoeide onderneming, een werkgemeenschap sinds 1981 zonder eigenaar, helemaal hip eigenlijk. Die hadden nog een stoffige reformwinkelverpakking met een vrij inwisselbaar verhaal over bijenwas. Zonde, omdat het zo’n sympathiek, bijzonder bedrijf is, met een prachtige oorsprong.

Na een aantal sessies konden we het merk succesvol rebranden. Ze spreken nu ook een goed verzorgde, welgestelde, urban moeder aan, naast hun oorspronkelijke antroposofische fanbase. Daardoor is de vraag naar hun kaarsen met meer dan 20% gestegen. Ze moesten zelfs verhuizen om hun werkgemeenschap te kunnen uitbreiden. Prachtig toch, alleen door je verhaal anders te vertellen en een prachtige nieuwe verpakking. Dat is echt de kracht van communicatie.”

Corona

Tijdens de eerste lockdown in april 2020 liepen de opdrachten van Oene direct terug tot ‘duimendraainiveau’. En dat was eigenlijk maar goed ook. “Wij zaten thuis met een dochter van 6 en een zoontje van 4. Als ik daar nu op terugkijk was die terugloop in opdrachten een zegen. ’s Ochtends lekker met zijn viertjes een boswandeling maken en zo rond een uur of half elf beginnen met school. We dachten de hele tijd: hoe fijn is het dat we niet meer 3 en 4 hoog in Amsterdam wonen, maar binnen 15 minuten midden in de natuur zijn.”

Inmiddels is het qua werk weer volle bak. Naast Tom-Lock is Oene druk met een grote opdracht waarbij hij alle communicatie van een overgenomen pensioenuitvoerder mag rebranden naar het merk a.s.r. Ook is hij de positionering en de webteksten voor StudioMOM aan het aanscherpen, een klimaatbewuste ontwerpstudio, die onder meer prachtige fietsen ontwerpt voor Gazelle en Cortina.

“Zo bezien is dit al een prima jaar. Nu nog wachten op de volledige heropening van de musea, theaters en de kroegen en dan kan 2021 helemáál niet meer stuk!”

One thought on “Humans of CKA: Oene Klumper

Geef een reactie